Czym jest tzw. łamane pierwszeństwo?
Czasami zdarza się, że najprostsze rzeczy, które uznajemy za nieco rutynowe i dość oczywiste, mogą sprawić nam trudność. Jeśli chodzi o poruszanie się po drodze to dobrym przykładem jest tzw. pierwszeństwo łamane. Okazuje się bowiem, że niekiedy nawet doświadczeni, wieloletni kierowcy nie są pewni, jak powinni się zachować i co mówi o tym polskie prawo. W naszym artykule wyjaśniamy więc ten termin i pokazujemy, o czym warto pamiętać.
Czym jest pierwszeństwo łamane?
Pierwszeństwo łamane to nieoficjalny termin, który nie pojawia się w kodeksie drogowym, ale jest zrozumiałą, powszechnie wykorzystywaną nazwą, przyjętą w codziennych rozmowach. Co oznacza? Pierwszeństwo łamane odnosi się do skrzyżowania na którym droga z pierwszeństwem nie przebiega wprost. O takiej sytuacji informują dobrze znane znaki, w tym D-1 “droga z pierwszeństwem”, A-7 “ustąp pierwszeństwa”, a także znaki pomocnicze z rodziny T-6. Tablice te przyjmują wygląd żółtego pola, na którym narysowany jest przebieg drogi, a pogrubione linie pokazują, kto ma pierwszeństwo. To znak uzupełniający, który pozwala ocenić, jak powinniśmy się zachować.
Jak się zachować na drodze?
Każdy kierowca, czyli osoba, która odbyła kurs na prawo jazdy i potwierdziła swoje umiejętności zdaniem egzaminu, dobrze wie, czym jest pierwszeństwo łamane i jakie znaki świadczą o jego występowaniu. Niestety, tak jak wspomnieliśmy na wstępie, zdarza się, że niektórzy nie rozumieją, jak poprawnie zachować się w takim przypadku. Głównym problemem jest to, czy należy użyć kierunkowskazów, czy też nie.
O czym warto więc pamiętać? Przede wszystkim o tym, że jako uczestnicy ruchu musimy dbać o dobrą komunikację i sygnalizowanie naszych zamiarów. Brak użycia kierunkowskazów może być bowiem mylący, a nawet doprowadzić do poważnej kolizji. Dodatkowo zgodnie z polskim prawem, a w szczególności z Kodeksem Drogowym, każdy kierowca ma obowiązek z odpowiednim wyprzedzeniem i wyraźnie zasygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy. W przypadku tzw. pierwszeństwa łamanego musimy więc stosować się do tej zasady. Dlatego skręcając w lewo, używamy lewego kierunkowskazu, skręcając w prawo wykorzystujemy prawy kierunkowskazu, a jadąc prosto nie używamy żadnej sygnalizacji. Dbając o to, zyskujemy pewność, że nasz manewr będzie bezpieczny i jasny dla każdego uczestnika ruchu.