Jak używać kierunkowskazów na rondzie?

Jak używać kierunkowskazów na rondzie?

0 przez manadmin

Poruszając się pojazdem po drogach, z pewnością natrafi się na rondo. Choć każdy kierowca, zdając prawo jazdy, powinien potrafić jeździć na nim poprawnie oraz w sposób bezpieczny dla innych uczestników ruchu, to niestety wielu z nich ma problem z kierunkowskazami. Nierzadko można usłyszeć głosy mówiące o tym, że powinno się ich używać albo przeciwnie – że są one na rondzie zbędne. Co o tej sytuacji mówi prawo?

Kierunkowskazy na rondzie – potrzebne czy niepotrzebne?

Wątpliwości dotyczące tego, w jaki sposób powinny być używane kierunkowskazy, mogą wynikać z tego, że kodeks drogowy nie definiuje tego, czym jest rondo. W takiej sytuacji należy zastosować zasady ogólne. Wjeżdżając na rondo, kierowca zazwyczaj mija dwa znaki:

  • C-12 – sygnalizujący ruch okrężny,
  • A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa przejazdu”.

Co oznacza to w praktyce? Po pierwsze – wjeżdżając na rondo, trzeba sprawdzić, czy na pewno nie stwarza się zagrożenia dla siebie oraz innych. W sytuacji, kiedy nie ma znaku drogowego A-7 trzeba jechać tak, jak na skrzyżowaniu z ruchem równorzędnym i kierować się zasadą prawej ręki. Mówi ona o tym, że pierwszeństwo mają pojazdy, które są po prawej stronie pojazdu. Kiedy więc trzeba włączyć kierunkowskaz? Jest on potrzebny wtedy, kiedy następuje zjazd z ronda. Chcąc zasygnalizować ten zamiar innym uczestnikom ruchu, należy uruchomić go po tym, jak minie się zjazd poprzedzający ten, na który chce się skręcić.

Opuszczając rondo, należy więc włączyć prawy kierunkowskaz. Jest on pomocny również, jeśli na rondzie dwu- czy wielopasmowym zmienia się pas. Dobrym przyzwyczajeniem ułatwiającym jazdę po tego typu rondach jest zajmowanie prawego pasa, jeżeli planuje się jechać prosto lub skręcić w prawo. Tak więc analogicznie, chcąc skręcić w lewo, należy zająć lewy pas. W ten sposób jazda po rondzie będzie zdecydowanie płynniejsza. Włączając w odpowiednim momencie kierunkowskaz na rondzie, zwiększa się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.